Drukuj

Co zrobić w przypadku, gdy drzewa przydrożne stoją na drodze planowanego chodnika lub drogi dla rowerów?

Niejednokrotnie projekt przebudowy drogi zakłada budowę ścieżek pieszo-rowerowych w miejscu rosnącego zadrzewienia przydrożnego. W takim przypadku zawsze trzeba najpierw przyjrzeć się możliwości zmieszczenia nowej infrastruktury w pasie drogi obok szpaleru drzew. Jeśli pas drogowy jest zbyt wąski, może być potrzebne dokupienie gruntów, co umożliwiłoby realizację zamierzenia bez ingerencji w rosnące drzewa. Przy tym należy rozważyć technologię budowy przyjazną korzeniom drzew, np. ażurowe chodniki, a w przypadku bliskości pni – przęsła odciążające.

Najważniejsze, aby o powyższych uwarunkowaniach myśleć na etapie projektowania rozbudowy drogi w porozumieniu z projektantami i przyrodnikami. Przy projektowaniu chodnika lub drogi rowerowej należy też zwrócić uwagę na funkcje oraz wizualną atrakcyjność zadrzewień. Dużym uznaniem cieszą się drogi rowerowe i chodniki, które są oddzielone od jezdni pasem drzew – zwiększa to bezpieczeństwo ruchu użytkowników i przyjemność poruszania się (szczególnie istotnie w miejscowościach turystycznych).


 Władze chciały wyciąć 14 drzew, w tym stare lipy i dęby, w Świętoszynie (woj. dolnośląskie)- aby wybudować chodnik. Przekonaliśmy ich, żeby chodnik odsunąć od szosy i zachować drzewa.

 

>>> PRZECZYTAJ WIĘCEJ O POŻYTKACH Z PRZYDROŻNYCH DRZEW

Chronimy drzewa z NFOŚiGW